Sa četvrtom industrijskom, odnosno digitalnom revolucijom, imamo šansu da nadoknadimo zaostatak i uhvatimo priključak sa razvijenim zemljama. Ova tehnološka revolucija fundamentalno menja naše živote, ona je neminovna i nezaustavljiva. Samo pobednička društva idu u susret promenama, ne zaziru od njih. Proces digitalizacije poboljšava standard i kvalitet života građana Srbije. Povećava se efikasnost, smanjuju se troškovi i kreira se nova vrednost u skoro svim oblastima života i rada. Proces digitalizacije je najvažniji katalizator inovacija, konkurentnosti i rasta.
Centar za bezbednost informaciono-komunikacionih sistema organa (CERT republičkih organa) osnovan je (Zakon o informacionoj bezbednosti, ''Službeni glasnik Republike Srbije'', broj 6/2016 i 94/2017) u okviru Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu nadležne za projektovanje, razvoj, izgradnju, održavanje i unapređenje jedinstvene informaciono-komunikacione mreže elektronske uprave (Zakon o elektronskoj upravi, ''Službeni glasnik Republike Srbije'', broj 27/2018).
CERT republičkih organa obavlja poslove koji se odnose na zaštitu od incidenata u sistemima republičkih organa u jedinstvenoj informaciono-komunikacionoj mreži elektronske uprave.
Poslovi CERT-a republičkih organa obuhvataju:
- zaštitu informaciono-komunikacionih sistema jedinstvene informaciono-komunikacione mreže elektronske uprave;
- koordinaciju i saradnju sa operatorima informaciono-komunikacionih sistema koje povezuje jedinstvena informaciono-komunikaciona mreža elektronske uprave u prevenciji incidenata, otkrivanju incidenata, prikupljanju informacija o incidentima i otklanjanju posledica incidenata;
- izdavanje stručnih preporuka za zaštitu informaciono-komunikacionih sistema republičkih organa, osim onih namenjenih za rad sa tajnim podacima.
Glavni zadatak CERT-a republičkih organa je da obezbeđuje informacionu bezbednost IKT infrastrukture, usluga Kancelarije i jedinstvene informaciono-komunikacione mreže elektronske uprave. Ovo uključuje efikasno reagovanje i rešavanje incidenata kada do njih dođe, preventivne aktivnosti kako bi se broj mogućih incidenata minimizovao i podizanje svesti IKT bezbednosti kod državnih organa.
CERT republičkih organa svoje delovanje organizuje kroz sledeće usluge:
Reaktivne usluge koje uključuju:
- reagovanje na sigurnosne incidente;
- reagovanje na sigurnosne ranjivosti i propuste;
- upozorenja o uočenim incidentima i ranjivostima.
Proaktivne usluge koje uključuju:
- praćenje korišćenih tehnologija;
- sprovođenje bezbednosne revizije i procene sistema i usluga Kancelarije;
- konfigurisanje i održavanje sigurnosnih alata;
- detektovanje upada u sistem;
- objavljivanje novih informacija i vesti od značaja za informacionu bezbednost;
- diseminaciju znanja državnim organima u vezi sa informacionom bezbednošću;
- sprovođenje bezbednosne revizije i procene.
Usluge u domenu upravljanja kvalitetom sigurnosti koje uključuju:
- analizu rizika;
- obezbeđivanje kontinuiranog poslovanja u situacijama kada dođe do incidenata;
- podizanje nivoa svesti o informacionoj bezbednosti;
- edukaciju zaposlenih.
Informacije: info@cert.gov.rs